Call us now:
J.S. Kardas, Budowanie relacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Studia Emka, Warszawa 2009, ISBN 978-83-60652-47-3.
Dobre relacje umożliwiają porozumienie i współpracę między podmiotami, są źródłem kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości oraz szeroko pojmowanej aktywności. Kapitał relacyjny traktowany jest jako sieć relacji zewnętrznych i wewnętrznych przedsiębiorstwa. Jest to ważny element zasobów intelektualnych przedsiębiorstwa (…).
Praca wpisuje się w badaną, dyskutowaną i przedstawianą w różnych pracach problematykę kapitału intelektualnego, w tym w sposób szczególny problematykę kapitału relacyjnego.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział I. Budowanie kapitału ludzkiego
1. Czynnik ludzki jako parametr strategiczny w budowaniu kapitału relacyjnego (Edyta Bombiak)
1.1.Strategiczne cechy kapitału ludzkiego
1.2.Współczesne wyzwania dla systemu motywowania
1.3.Efektywne wykorzystanie czynnika ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy
2.Instytucjonalizacja rynku rekrutacyjnego (Radosław Knap)
2.1.Agencje rekrutacyjne jako instytucje
2.2.Agencje zatrudnienia a agencje doradztwa personalnego
2.3.Rozwój rynku rekrutacyjnego – główne trendy i strategie
3.Rola zarządzania talentami w budowaniu relacji z pracownikami o wysokim potencjale rozwojowym (Mariusz Cielemęcki)
3.1.Zarządzanie talentami jako odpowiedź na wyzwania organizacji działającej w gospodarce opartej na wiedzy (GOW)
3.2.Budowanie relacji z wykorzystaniem koncepcji zarządzania talentami
3.3.Talent relationship management (TRM)
4.Walka o talenty a rola internetowych stron kariery w kształtowaniu wizerunku firmy jako pracodawcy (Radosław Knap)
4.1.Zjawisko „walki o talenty”, czyli problemy z zasobami ludzkimi
4.2.Rola zarządzania relacjami z pracownikami w promocji wizerunku firmy jako pracodawcy
4.3.Rola Internetu w relacjach z potencjalnymi pracownikami i promocji pracodawców
4.4.Budowa wizerunku firmy jako pracodawcy w Internecie
5.Sztuczna inteligencja w zarządzaniu wiedzą i doświadczeniem (Tadeusz Waściński, Anna Michalczyk)
5.1.Zarządzanie wiedzą i doświadczeniem
5.2.Sztuczna inteligencja narzędziem zarządzania wiedzą i doświadczeniem
5.3.Istota Case-Based Reasoning
5.4.Ocena przydatności metody Case-Based Reasoning w zarządzaniu wiedzą i doświadczeniem
6.System pracowniczych ocen okresowych jako „punkt komunikacyjny” pomiędzy pracownikiem a organizacją (Marta Czerwiec)
6.1.Motywacyjna funkcja oceny okresowej
6.2.Problematyczne oceny
6.3.Ewolucja w kierunku punktu komunikacyjnego
7.Kompetencje interpersonalne kadry kierowniczej jako element kształtowania kapitału relacyjnego w systemie społecznym organizacji (Monika Jasińska)
7.1.Znaczenie interpersonalnych kompetencji kadry kierowniczej dla funkcjonowania organizacji
7.2.System społeczny jako fundament budowania kapitału relacyjnego w organizacji
7.3.Metodologia badań własnych
7.4.Analiza wpływu kompetencji interpersonalnych kadry kierowniczej na kształtowanie kapitału relacyjnego w organizacji
Rozdział II. Budowanie kapitału relacyjnego
8.Relacje jako element kapitału ludzkiego (Bogusz Mikuła)
8.1.Relacje w organizacji
8.2.Istota i poziomy zarządzania kapitałem ludzkim organizacji
8.3.Wybrane problemy zarządzania kapitałem ludzkim z perspektywy kształtowania relacji
9.Budowanie relacji w zarządzaniu procesami (Roman Batko)
9.1.Zarządzanie procesowe
9.2.Budowanie relacji endogenicznych w zarządzaniu procesami
9.3.Budowanie relacji egzogenicznych w zarządzaniu procesami
10.Budowa relacji w procesie doskonalenia zawodowego (Krzysztof Tomaszycki)
10.1.Proces szkolenia pracowników
10.2.Rozwój pracownika – coaching i mentoring
10.3.Menedżer jako osoba decydująca o tworzonych relacjach w organizacji
11.Znaczenie systemu komunikacji w budowie relacji w zespole wirtualnym (Tomasz Stefaniuk)
11.1.Istota zespołów wirtualnych
11.2.Kształtowanie relacji jako podstawa efektywnej pracy zespołu wirtualnego
11.3.Rola systemu komunikacji w kształtowaniu relacji między członkami zespołu wirtualnego
12.Balanced Scorecard jako metoda niwelacji barier w relacjach wewnętrznych przedsiębiorstwa utrudniających skuteczną realizację strategii (Adrianna Lewandowska)
12.1.Implementacja strategii jako newralgiczny element procesu zarządzania strategicznego
12.2.Identyfikacja barier utrudniających skuteczne wdrażanie strategii
12.3.Niwelacja luki strategicznej przez zastosowanie koncepcji Balanced Scorecard
13.Poziom kapitału społecznego w relacjach pracownicy – kierownictwo (Paweł J. Dąbrowski)
13.1.Problem badawczy
13.2.Metoda badań
13.3.Wyniki badań
13.4.Dyskusja rezultatów
14.Bezpieczeństwo informacyjne w kontekście relacji organizacji (Sławomir Wawak)
14.1.Znaczenie bezpieczeństwa informacyjnego
14.2.Wybrane elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji
14.3.Problemy wdrażania systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji
Rozdział III. Wspieranie wzrostu wartości kapitału
15.Klient wewnętrzny w ramach funkcji personalnej (Magdalena M. Stuss)
15.1.Orientacja na klienta
15.2.Funkcja personalna a orientacja na klienta
15.3.Pojęcie klienta wewnętrznego
15.4.Badania własne
15.5.Proponowane działania usprawniające
16.Funkcja marketingowa a funkcja personalna – istota i relacje (Bożena Jasiak-Kaczmarek, Dariusz Sobotkiewicz)
16.1.Funkcja – rozważania terminologiczne
16.2.Funkcja marketingowa – ujęcie w literaturze przedmiotu
16.3.Funkcja personalna – ujęcie w literaturze przedmiotu
16.4.Relacje między funkcją marketingową a funkcją personalną – podsumowanie rozważań
17.Znaczenie marketingu personalnego w kapitale relacyjnym przedsiębiorstwa (Teresa Nowogródzka)
17.1.Istota kapitału relacyjnego
17.2.Istota relacji w marketingu personalnym
17.3.Zastosowanie kapitału relacyjnego w Coca – Cola HBC Polska
18.Inteligencja emocjonalna jako narzędzie wspierające wzrost wartości kapitału relacyjnego (Maryla Karczewska-Czapska)
18.1.Kapitał relacyjny, próba charakterystyki
18.2.EQ na usługach kapitału relacyjnego
18.3.Kompetencje prakseologiczne
18.4.Kompetencje psychologiczne
18.5.Kompetencje społeczne
19.Partnerstwo szkół wyższych i biznesu w doskonaleniu kompetencji menedżerskich (Joanna Moczydłowska)
19.1.Istota i cele kształcenia ustawicznego
19.2.Kompetencje menedżerskie
19.3.Kształcenie ustawiczne menedżerów w Polsce
19.4.Kształcenie ustawiczne menedżerów we Włoszech
20.Implementacja informatycznego systemu zarządzania ERP w małym przedsiębiorstwie usługowym warunkiem wzrostu konkurencyjności (Agnieszka Puto, Anna Zelga-Szmidla)
20.1.Krótka charakterystyka systemu zarządzania ERP
20.2.Przesłanki wdrożenia systemu zarządzania klasy ERP w badanym przedsiębiorstwie
20.3.Zakres zrealizowanego projektu wdrożenia systemu ERP
20.4.Efekty wdrożenia ERP
Podsumowanie
Bibliografia