Call us now:
J.S. Kardas, M. Jasińska (red.), Społeczny wymiar zrównoważonego rozwoju organizacji, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2010, ss.361. ISBN 978-83-60652-82-4.
Zrównoważony rozwój organizacji jest procesem, w którym priorytetem staje się zaspakajanie potrzeb rozwojowych organizacji i doskonalenie jej teraźniejszości, nie pomniejszając możliwości zaspokojenia tych samych dążeń organizacji w przyszłości – przez następne pokolenia. Używając języka biznesu proces zrównoważonego rozwoju utożsamiany jest z innowacyjnością, postawami prorozwojowymi, kojarzonymi wyłącznie z sukcesem oraz umiejętnościami inwestowania w teraźniejszość i przyszłość organizacji – widzenia przyszłości organizacji w dużej perspektywie. Jedną z cech nowoczesnej organizacji jest właśnie zrównoważone działanie.
Problem zrównoważonego rozwoju posiada charakter interdyscyplinarny, w konsekwencji ma wiele wymiarów. W niniejszej książce odniesiono się do jednego z nich, wymiaru społecznego.
Spis treści
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I . POTENCJAŁ LUDZKI JAKO PODSTAWA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
Rozdział 1. Znaczenie koncepcji zrównoważonego rozwoju (Adam Skrzypek)
1.1. Istota zrównoważonego rozwoju
1.2. Przedsiębiorstwa a zrównoważony rozwój
1.3. Globalizacja a zrównoważony rozwój
Rozdział 2. Nowa rzeczywistość zasobów ludzkich organizacji (Bogusz Mikuła)
2.1. Struktura zasobów ludzkich przedsiębiorstwa ery opartej na wiedzy
2.2. Zarządzanie talentami jako instrument rozwoju kapitału ludzkiego
2.3. Zmiana paradygmatu przywództwa
Rozdział 3. Kreatywność kadr jako implikacja zrównoważonego rozwoju organizacji (Monika Jasińska)
3.1. Kształtowanie kreatywności pracowniczej jako podstawa rozwoju
3.2. Metodologia badań
3.3. Uwarunkowania kreatywności pracowniczej w świetle badań
Rozdział 4. Inteligencja emocjonalna pracowników i kadry sektora usług (Grażyna Broniewska)
4.1. Społeczny wymiar emocji
4.2. Inteligencja umysłu i inteligencja serca – dwie połówki całości
4.3. Inteligencja emocjonalna i jej elementy składowe
4.4. EQ w sferze usług
4.5. Korzyści z kompetencji emocjonalnych
Rozdział 5. Nowe wymagania wobec współczesnych menedżerów (Bogusław Kaczmarek)
5.1. Najważniejsze wymagania stawiane współczesnym menedżerom
5.2. Nowe wyzwania wobec menedżerów
Rozdział 6. Mentoring jako metoda rozwoju kapitału intelektualnego organizacji (Jarosław S. Kardas)
6.1. Role zawodowe i osobiste pełnione w organizacji
6.2. Etapy procesu mentoring
6.3. Rodzaje mentorów i ich rola w organizacji
Rozdział 7. Coaching w rozwoju ekokadr (Magdalena Mazur)
7.1. Istota coachingu
7.2. Ekologia w couchingu
7.3. Coaching w organizacji
7.4. Coaching a organizacja ucząca się
Rozdział 8. Strategie zatrudnienia w małych i średnich przedsiębiorstwach wobec zrównoważonego rozwoju regionu (Ewa Multan)
8.1. Próba zdefiniowania strategii zatrudnienia przedsiębiorstw w kontekście zrównoważonego rozwoju
8.2. Etyczny wymiar działalności przedsiębiorstw jako model gospodarowania dla „wspólnego dobra”
8.3. Cechy wyróżniające strategię zatrudnienia podmiotów z sektora MSP na Mazowszu – konkluzje dla zrównoważonego rozwoju regionu
Rozdział 9. Skuteczność procesu selekcji w polityce kadrowej przedsiębiorstwa (Tadeusz Waściński)
9.1. Istota i pojęcie selekcji personalnej
9.2. Etapy i skuteczność selekcji
Rozdział 10. Wykorzystanie potencjału ludzkiego w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa (Edyta Bombiak)
10.1. Rola motywowania w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa
10.2. Motywowanie pracowników a równowaga finansowa przedsiębiorstwa w praktyce
Rozdział 11. Analiza systemu motywacyjnego w aspekcie realizacji założeń Programu Czystszej Produkcji (Stanisław Borkowski, Renata Stasiak-Betlejewska)
11.1. Idea Czystszej Produkcji
11.2. Charakterystyka systemu motywacyjnego obiektu badawczego
11.3. Ocena poziomu satysfakcji pracowników
Rozdział 12. Rynek pracy w podregionie Ostrołęcko-Siedleckim w latach 2002 -2007 (Janina Potiopa, Bożena Piechowicz)
12.1. Regiony w strukturze terytorialno–administracyjnej Polski
12.2. Czynniki rozwoju regionów
12.3. Problemy rynku pracy w podregionie ostrołęcko–siedleckim
CZĘŚĆ II. KSZTAŁTOWANIE WIEDZY W DĄŻENIU DO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
Rozdział 13. Edukacja przez Internet jako czynnik zrównoważonego rozwoju (Teresa Nowogródzka)
13.1. Istota nauczania na odległość
13.2. Rozwój nauczania na odległość
13.3. Modele nauczania na odległość
13.4. E-learning w szkolnictwie wyższym w Polsce
13.5. Szkolenia przez Internet
13.6. Korzyści i ograniczenia nauczania na odległość
13.7. Bariery i perspektywy nauczania na odległość w Polsce
Rozdział 14. System komunikacji jako podstawa funkcjonowania i zrównoważonego rozwoju zespołu wirtualnego (Tomasz Stefaniuk)
14.1. Istota systemu komunikacji w zespole wirtualnym
14.2. System komunikacji – podstawą funkcjonowania zespołu wirtualnego oraz budowania relacji
14.3. Rola systemu komunikacji w procesie zarządzania zespołem
14.4. System komunikacji a zarządzanie wiedzą w zespole wirtualnym
Rozdział 15. Metodyka identyfikacji i analizy przepływów wiedzy w przedsiębiorstwie uzdrowiskowym (Kazimierz Perechuda, Elżbieta Nawrocka)
15.1. Przesłanki wdrażania nowych koncepcji zarządzania w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych
15.2. Struktura identyfikacji narzędzi i mechanizmów transferu wiedzy w uzdrowisku
15.3. Pozyskiwanie wiedzy o klientach uzdrowiska
Rozdział 16. Wykorzystanie wiedzy w organizacjach non-profit (Miroslav Spanik)
16.1. Od informacji do „wiedzy użytkowej”
16.2. Rola pracownika wiedzy w organizacji non-profit
16.3. Cechy charakterystyczne zarządzania pracownikami wiedzy
Rozdział 17. Wybrane zagadnienia z zakresu programu podnoszenia świadomości pracowników dotyczącego zasad bezpieczeństwa informacji (Jakub Syta, Stanisław Tkaczyk)
17.1. Świadomość pracowników jako podstawa wiedzy
17.2. Podnoszenie świadomości pracowników
17.3. Najlepsze praktyki w zakresie kształtowania świadomości pracowniczej
Rozdział 18. E-administracja jako warunek zrównoważonego rozwoju (Janusz Sasak)
18.1. Koncepcja zrównoważonego rozwoju
18.2. E-administracja jako narzędzie zarządzania
Rozdział 19. Segmentacja produktów turystycznych regionu jako metoda budowania kapitału relacji na przykładzie subregionu EGO (Marcin Chrząścik)
19.1. Kapitał relacyjny jako element kapitału intelektualnego regionu
19.2. Walory turystyczne subregionu EGO
19.3. Audyt turystyczny. Segmentacja produktów turystycznych
CZĘŚĆ III. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ JAKO CZYNNIK KSZTAŁTUJĄCY ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Rozdział 20. CSR jako katalizator działań na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz tworzenia kapitału intelektualnego organizacji (Grażyna O’Sullivan)
20.1. Normy i wartości w środowisku biznesu
20.2. CSR jako koncepcja praktyczna w ramach etyki biznesu
20.3. Kapitał intelektualny organizacji CSR
20.4. Rola biznesu w zrównoważonym rozwoju
Rozdział 21. Czynniki motywujące przedsiębiorców do działalności społecznie odpowiedzialnej wobec środowiska naturalnego (Anna Żelazna-Blicharz)
21.1. Wdrażanie zasad koncepcji społecznej odpowiedzialności jako sposób na przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju
21.2. Modele społecznej odpowiedzialności
21.3. Ekonomiczne i pozafinansowe motywatory odpowiedzialnego postępowania
21.4. Utrudnienia w dążeniu do proekologicznej postawy przedsiębiorców
Rozdział 22. Świadomość ekologiczna menedżerów a rzeczywiste działania proekologiczne w przedsiębiorstwach Lubelszczyzny (Agnieszka Leszczyńska)
22.1. Struktura świadomości ekologicznej
22.2. Kształtowanie świadomości ekologicznej
22.3. Świadomość ekologiczna a inne czynniki determinujące proekologiczne działania w przedsiębiorstwie
22.4. Działania proekologiczne realizowane w województwie Lubelskim w świetle danych statystycznych
22.5. Metoda badań
22.6. Wyniki badań
Rozdział 23. Społeczna odpowiedzialność pracodawcy za zdehumanizowane warunki pracy (Weronika Rusek)
23.1. Społeczny kontekst dehumanizacji pracy
23.2. Definicja pojęcia dehumanizacji w odniesieniu do call center
23.3. Czynniki dehumanizacji pracy
Rozdział 24. Budowanie zaufania jako proces (Roman Batko)
24.1. Czym jest zaufanie?
24.2. Wymagania międzynarodowych standardów w zakresie zarządzania jako sposób na systemowe budowanie zaufania
Rozdział 25. Społeczna odpowiedzialność biznesu w organizacji non-profit (Pavol Budaj)
25.1. Społeczna odpowiedzialność biznesu (SOB)
25.2. Zasady i cechy biznesu społecznie odpowiedzialnego
25.3. Zintegrowany System Zarządzania (IMS)
25.4. Filantropia korporacyjna-część społecznej odpowiedzialności biznesu
25.5. Filantropia korporacyjna i organizacje non-profit
Rozdział 26. Postępowanie etyczne a zysk dla biznesu (Dalibor Choma)
26.1. Etyka i menedżer
26.2. Etyka a organizacje
26.3. Co mówią o CSR słowaccy przedsiębiorcy?
Zakończenie
Bibliografia